Intergral Eye Movement Therapy, afgekort tot IEMT is ontwikkeld door Andrew T. Austin.

Het is een in ontwikkeling zijnde interventietechniek die is in te zetten bij ongewenste-ingrijpende emoties en (lichamelijke) gevoelens, nare herinneringen en herhalende patronen met terugkerende overtuigingen en gedragingen. Dit alles ligt opgeslagen in het brein en dat is dan ook waar IEMT mee werkt. IEMT werkt niet met feiten, maar met de representatie van de herinnering. Hoe is iets opgeslagen in ons geheugen?

Het IEMT-proces richt zich onder meer op de vraag; hoe hebben we geleerd om ons te voelen en te gedragen/ te zijn (dit wordt identiteitsbeleving genoemd) zoals we dat doen?

De toepassing van IEMT helpt om vervelende ervaringen te verwerken en los te laten en om nieuwe inzichten te integreren. Als je er meer over wilt lezen verwijs ik je naar de site van IEMT Nederland. https://iemtnederland.com

Werkwijze

We starten altijd met een kennismakingsoefening. Er wordt gewerkt met een bewuste herinnering die enige emotionele lading heeft. Deze oefening is bedoeld om kennis te maken met de werkwijze en om te ervaren of en hoe IEMT werkt. En uiteraard of het bij je past.

Als deze kennismakingsoefening naar wens is verlopen wordt vanaf dat moment gewerkt met een bepaalde emotie-lichaamsgevoel of identiteitsbeleving om in het geheugenspoor op zoek te gaan naar de eerste keer met dit gevoel. Vanuit het in contact zijn met dat gevoel, ga je met behulp van vragen die ik stel terug naar de eerste keer met dit gevoel. Je hoeft niets over de herinnering te vertellen. En terwijl je focust op de herinnering maak je oogbewegingen op de lijn die ik aangeef. Na het doen van de oogbewegingen volg ik een testprotocol om structureel verder te werken tot het gevoelsprobleem is opgelost. Vanuit elke nieuw gevoeld dat opkomt gaan we terug naar de eerste keer met dat gevoel.

Tijdens de oogbewegingen (terwijl je denkt aan de herinnering) gaat het brein een proces door van verwerken van ervaringen en emoties en gevoelens worden geneutraliseerd. De herinneringen worden opnieuw opgeslagen in het brein zonder de emotionele lading.

IEMT kan o.a worden toegepast bij stress,- en burn-outklachten, angst,- en stemmingsklachten, het verwerken van nare ervaringen, boosheid, onzekerheid etc.  In spreektaal hebben we het vaak over oud zeer, dat steeds weer wordt getriggerd in het hier en nu. Enkele voorbeelden zijn

  • Ik voel me vaak verdrietig
  • In contact met zelfverzekerde persoon voel ik me klein en klap ik dicht.
  • Cirkelen door emoties
  • Als ik kritiek krijg op mijn werk voel ik me aangevallen
  • Ik ben onzeker of ik voel me onzeker
  • Ik heb een hekel aan mezelf
  • Ik word vaak zo boos
  • Ik ben altijd met mijn werk bezig
  • Piekeren
  • Ik kan niks loslaten
  • Ik voel me altijd zo verantwoordelijk (voor alles/iedereen)
  • Schuldgevoel
  • Schaamte
  • Zorgen maken
  • Ik kom niet goed voor mezelf op
  • Angsten
  • Perfectionisme
  • Ik ben altijd bezig met wat anderen van me vinden
  • Etc.

De werking van IEMT is volop in onderzoek, de eerste resultaten zijn positief. Het is geen wondermiddel, als oplossing voor iedereen en voor alle problemen. Ik pas het toe als onderdeel van mijn behandeling daar waar de mi passend en helpend is. Ik ben opgeleid bij IEMT-training door Anne ten Brinke, een gedegen en goed onderbouwde opleiding die is goedgekeurd door de Associatie voor IEMT practitioners.

Anne ten Brinke       https://iemt-training.nl

IEMT Nederland      https://iemtnederland.com